O práci dobrovolných značkařů, přípravách na novou sezonu 2024, modernizaci pěších cest i o systému značení. O tom všem a mnohem více se dozvíte v rozhovoru s předsedou Rady značení KČT Ing. Pavlem Přílepkem v pořadu Studio 6 víkend. Kromě záběrů z terénu uvidíte také trailer k pořadu České televize Stezka Českem s Miroslavem Vladykou a fotografie z dobrovolnických brigád úspěšného projektu Stezky z lásky.
Nejedná se o doslovný přepis
Prodloužený víkend láká k výletům do přírody. Užít si takový výlet nám pomůže systém turistického značení. Právě o tom si budeme povídat s předsedou Rady značení Klubu českých turistů Pavlem Přílepkem.
Jste připraveni na novou sezonu nebo vás zaskočilo nečekaně teplé počasí?
Vždycky na jaře musíme počkat, než se příroda probudí. Když malujeme nebo obnovujeme značky, musí být stromy již olistěné, abychom věděli, co vidět bude a co ne a značky umístit tak, aby byly pro turisty co nejlépe viditelné.
Co tedy obnáší příprava před startem nové sezony?
Celkem se v České republice staráme o 44 tisíc pěších značených tras a každý rok obnovíme jednu třetinu, tedy zhruba nějakých 15 tisíc kilometrů. Během tohoto pravidelného plánu obnovy řešíme i nahodilé věci, vyplývající například ze změn způsobených kácením, vichřicemi a podobně. Připravíme plán obnovy a značkářské příkazy, aby bylo zřejmé, odkud kam mají trasu obnovit. Pro dvojici značkařů to znamená zhruba pět až sedm kilometrů trasy denně.
Značkaři jsou zaměstnanci Klubu českých turistů, brigádníci nebo dobrovolníci? Co je zapotřebí, aby systém fungoval?
Značkaři jsou dobrovolníci, kteří tuto činnost dělají ve svém volném čase po práci, o víkendech a podobně. Nejsou v žádném pracovněprávním vztahu. Uhrazeny dostanou pouze náklady, související s touto činností. Můžete si představit standardní cestovní příkaz, dostanete uhrazeno cestovné a stravné. Značkaři to dělají proto, že je to baví, že chtějí pro turisty něco udělat. Chtějí, aby příroda byla dostupná široké veřejnosti.
Jsou nějaké trasy, řekněme komplikované nebo obtížně dostupné, které nejsou mezi značkaři příliš oblíbené?
Samozřejmě, republiku máme rozdělenou zhruba na osmdesát značkařských bodů a v každém z nich jsou trasy, které jsou obtížnější. Představte si, že budete obnovovat značenou trasu na hřebeni hor. Někudy se tam musíte dostat, hřeben projít a zase sejít dolů, takže práce značkaře je v mnohých případech náročná. Je to také o tom, že musí ujít nějaký počet kilometrů, než začne značit. Zkrátka některé trasy jsou dobře dostupné, můžete jet veřejnou dopravou nebo autem, jiné méně.
Vůbec první trasa je stará 135 let, kam tehdy vedla?
Tato trasa se začala vytvářet 11. května 1889, hned po vzniku Klubu českých turistů, který byl založen o rok dříve. V té době již na českém území některé trasy existovaly. Toto byla první trasa, kterou vyznačili členové Klubu českých turistů a vedla ze Štěchovic na Svatojánské proudy, tehdy oblíbené místo Pražanů, kteří tam vyráželi na výlety.
Připomínáte si toto výročí nějakým způsobem?
Připomínáme, připravili jsme sérii pochodů v Táboře, kdy si chceme připomenout jednak těch 135 let od vyznačení první trasy a také 125 výročí nejstarší trasy na Táborsku, která vedla krásným údolím Lužnice a již pět let má certifikát jedné z nejlepších tras v Evropě.
Co znamenají barvy na turistických značkách?
Nedá se říct zcela přesně, co která barva znamená. Je v nich trochu zakódovaná historie sítě značených tras. O červené můžeme v podstatě říct, že dodnes jsou to trasy, vedoucí po hřebenech hor nebo údolím. Jsou to většinou trasy dlouhé, tvořící páteř celé sítě. První trasy se značily pouze červenou barvou, potom přibyla barva modrá, kterou byly značeny hlavní trasy v regionech. K těm se jako doplněk přidala barva zelená a nakonec žlutá, kterou byly značeny zkratky. Dnes se snažíme spíš o to, aby se trasy na rozcestí nekřížily, aby nám na tři nebo na čtyři směry neodcházela trasa stejné barvy, takže se síť tras tomuto přizpůsobila a můžeme tak najít třeba i třicet kilometrů dlouhou žlutou trasu a to už se moc nedá mluvit o trase spojovací.
Máte vůbec ještě prostor k vyznačování nových tras? Nemyslím tím jen personálně, ale jestli zkrátka není Česko protkané trasami skrz naskrz.
Síť tras je velmi bohatá. Jsou oblasti, kde je hustota značených tras značná a naopak jsou oblasti, kde je tras velmi málo. To jsou ale oblasti, nepříliš zajímavé pro pěšího turistu. Každý rok je příležitost značit nové trasy. Některé trasy překládáme tak, aby se dostaly víc do přírody. Pokud trasa vede například mezi obcemi nebo po asfaltce, chceme ji dostat na nějaké úvozové cesty, lesní cesty a podobně. Takže každý rok nám některé cesty mizí a jiné přibývají. V podstatě se ale držíme poslední dva, tři roky kolem těch čtyřiceti, čtyřiačtyřiceti kilometrů tras.
Měl byste nějaké tipy pro nadcházející prodloužený víkend?
Je velmi obtížné nějaké trasy doporučit, jelikož každému vyhovuje něco jiného. Někdo má rád výlet do hor, jinému vyhovuje procházka údolím řeky. Je to o tom, kdo má co rád, jak to kdo cítí. Z nabídky turistických tras si určitě vybere každý.
Moc vám děkuji za rozhovor a za váš čas.